Även yngre vill bli yngre

Även yngre vill bli yngre

En av de största branschtrenderna är att många företag använder den åldersbekämpande ingrediensen serum i sina produkter. Både i skönhetsprodukter som riktar sig till äldre och till yngre. Något som experterna i juryn noterat i sitt arbete under den sista fasen av nomineringsarbetet inför den stora skönhetsgalan, Swedish Beauty & Cosmetics Awards.

Under Swedish Beauty & Cosmetics Awards belönas de främsta skönhetsprodukterna i Sverige som lanserades i Sverige under 2012. Galan och prisutdelningen äger rum torsdagen den 11 april, 2013.

 

– 2012 var året då serum slog igenom på bred front. Tidigare fanns det nästan bara i ansiktsprodukter för äldre med mognare hud. Nu finns det också i många produkter som riktar sig till ungdomar. Dessutom har serum också börjat användas i en rad olika produkter, inte bara i de som används för ansiktet, säger Eva Hedlund, inköpare för semiselektiv kosmetik på Åhléns.

 

Ökad förståelse för svenska konsumenter

Prisutdelningen och galan äger rum på Winterviken utanför Stockholm. Där samlas de främsta personerna och företagen inom den svenska skönhetsbranschen. Under Swedish Beauty & Cosmetics Awards utses och belönas de bästa skönhetsprodukterna i Sverige i olika kategorier.

 

– Många tycker att produkter med serum känns lite lyxigt och det där nåt man gärna unnar sig. Dessutom har skönhetsföretagen fått en större förståelse för vad svenska konsumenter vill ha. De nya produkterna är mycket mer konsumentvänliga och lättare att använda. Det går inte att misslyckas med till exempel nya foundation-krämer, säger Agneta Elmegård, skönhetsredaktör på Aftonbladet.

 

Billigt och dyrt samtidigt

– En annan trend är att de lite dyrare märkena ökar i försäljning och att många vill visa upp att de har en exklusiv produkt i handväskan. Samtidigt som de kan ha billigare alternativ hemma i badrumskåpet, säger Eva Hedlund, inköpare för semiselektiv kosmetik på Åhléns.

 

Expertjuryn har nu nominerat de bästa skönhetsprodukterna i Sverige under 2012 i den tredje omgången inom följande kategorier: Årets ansiktshudvård under 275 kronor, mellan 275 och 500 kronor, mellan 500 och 900 kronor samt över 900 kronor, årets ansiktsmakeup under och över 250 kronor, årets herrprodukt, årets kroppsvård under 100 kronor, mellan 100 och 200 kronor samt över 200 kronor, årets solprodukt och årets svenska produkt. Följande produkter är nominerade:

 

 

Årets Ansiktshudvård under 275 kr

Bliss: Fabulous foaming face wash

Decléor: Aroma Pureté roll'on

La Roche-Posay: Effaclar MAT

NUXE: Eau Démaquillante Micellaire/Rengöringsvatten med rosenblad

 

Årets Ansiktshudvård 275-500 kr

Clinique: Even Better Eyes Dark Circle Corrector

Bliss: Triple oxygen instant energizing mask

Decléor: Life Radiance Flash Radiance Mask

Dermalogica: Skin Hydrating Masque

 

Årets Ansiktshudvård 500-900 kr

CHANEL: Hydra Beauty Cream

Estée Lauder: Revitalizing Supreme Global Anti-Aging Crème

Dior: Capture Totale Eyes Essential

Sisley: Eau Efficace

 

Årets Ansiktshudvård över 900 kr

Peter Thomas Roth: Un-Wrinkle Turbo

Helena Rubinstein: Re-Plasty Pro-filler

Sisley: Sisley Global Perfect - pore minimizer

SENSAI by Kanebo: SENSAI Prime Solution

 

Årets Ansiktsmakeup under 250 kr

L'Oréal Paris: Nude Magique BB-cream

MAC: Mineralize Concealer

UNE: Intuitive Touch BB-cream Concealer

Maybelline: FIT ME Foundation

 

Årets Ansiktsmakeup över 250 kr

CHANEL: Vitalumière Aqua Compact Foundation

YSL: Le Teint Touche Eclat

Giorgio Armani: Maestro Fusion make up

Dior: Diorskin Nude Fluid Foundation

 

Årets Herrprodukt

Lab Series Skincare for Men: MAX LS Light Moisture Lotion

L'Oréal Paris: Men Expert Hydra Energetic Xtrem MoisturisingGel Instant Healthy Look

Biotherm Homme: Force Supreme Youth Architect Serum

Clarins: Clarins MEN Exfoliating Cleanser

 

Årets Kroppsvård under 100 kr

Oliva by CCS: Age well hand cream

LdB: Energizing Peach & Mandarin Lotion

Barnängen: Barnängen Lenande & Olja Body Lotion

Yves Rocher: Botanical Expertise Body Sheasmör Reparerande Kroppslotion

 

Årets Kroppsvård 100-200 kr

BIO BEAUTÉ by NUXE: High-Nutrition Hand Cream with Natural Cold Cream

Body Drench: Emulsifying Body Dry Oil

SACHAJUAN: Body Lotion Ginger Flower

The Body Shop: Shea Beautifying Oil

 

Årets Kroppsvård över 200 kr

Clinique: Even Better Dark Spot Correcting Hand Cream SPF15

Bliss: Body butter maximum moisture cream

Clinica Ivo Pitanguy: Legs Beauty Formula

Biotherm: Firm Corrector

 

Årets Solprodukt

NIVEA: Nivea Sun Pure & Sensitive Sun Spray SPF 30, 200 ml

Elizabeth Arden: Prevage Triple Defense SPF 50, 50 ml

Vichy: Capital Soleil solcreme ansikte SPF 30/UVA Dry Touch

Biotherm: Gelée Auto-Bronzante

 

Årets Svenska produkt

Oliva by CCS: Oliva age well day, night and eye

Björk&Berries: Lingonberry Rose Delicate Hands Liquid Soap

Rosenserien: Deodorant

Rosenserien: Rosenkräm antirynk

 

Ledande skönhetsexperter i juryn

Juryn består av Eva Hedlund, inköpare för semiselektiv kosmetik på Åhléns, Jessica Blockström Hember, skönhetsredaktör på Femina, Ewa Silfverin, inköpare för selektiv kosmetik och hudvård på Kicks, Linda Dahnberg, inköpare på NK kosmetik och manlig depå, Agneta Elmegård, skönhetsredaktör på Aftonbladet, Hedvig von Mentzer, skönhetsredaktör på ELLE, Ewa Törnqvist, kategoriansvarig för Hälsa & Skönhet på ICA, Johanna Post, försäljningschef på Parfymeri L och Madelaine Edholm, projektansvarig på KTF.

 

Fakta om Swedish Beauty & Cosmetics Awards

Swedish Beauty & Cosmetics Awards är Sveriges största och mest prestigefyllda gala för skönhet och kosmetik. Det är Sveriges enda oberoende branschtävling för skönhet och hårvårdsprodukter, som uppmärksammar och belönar de produkter som utmärkte sig mest under året som gått. Juryn består av branschkunniga jurymedlemmar som samtliga arbetar inom skönhetsbranschen. Prisutdelningen arrangeras av KTF, Kemisk-Tekniska Leverantörförbundet. http://www.beautyawards.nu/

 

Kategorier

Priser delas ut i kategorierna damdoft, herrdoft, kroppsvård, ansiktshudvård, herrhudvård, ansiktsmakeup, mascara, ögonmakeup, läpprodukter, hygienprodukter, ekologiska och naturliga produkter, solprodukter, svenska produkt, nagelprodukt, hårbalsam (conditioner), stylingserie, hårstyling, stylingverktyg och hårschampo.

 

Fakta om KTF

KTF (Kemisk-Tekniska Leverantörförbundet) är branschorganisationen för företag som importerar, tillverkar och marknadsför kemisk-tekniska produkter som kosmetik och hygienprodukter, tvättmedel och rengöringsmedel i Sverige. http://www.ktf.se/

 

För mer information, kontakta gärna

Olof Holmer, vd, KTF

08-783 82 43 eller olof.holmer@ktf.se

Madelaine Edholm, projektansvarig för Swedish Beauty & Cosmetics Awards, KTF

070-866 46 56 eller madelaine.edholm@ktf.se