Swedish Beauty & Cosmetics Awards - Thomas Hanzon ledde mystisk skönhetsgala

Swedish Beauty & Cosmetics Awards - Thomas Hanzon ledde mystisk skönhetsgala

Årets största skönhetsgala, Swedish Beauty & Cosmetics Awards, gick i mystikens tecken. Kvällen inleddes med att de vackert klädda, maskerade gästerna minglande i den praktfulla festhallen på Nordiska museet i Stockholm. Som start för galamiddagens prisutdelningsceremoni avslöjdades den hemlige konferencieren. Till tonerna av stämningsfull, gregoriansk sång trädde Dramatenskådespelaren Thomas Hanzon fram ur sin förklädnad. Prisutdelningen innehöll sedan flera inslag som överraskade gästerna. Till sist uppträdde Kishti Tomita med den trendiga låten Happy, tillsammans med en spektakulär, spegelbeprydd dansare, som start på kvällens efterfest.

Galakvällens största vinnare var Björn Axén, som tog hem hela fyra utmärkelser. Bra gick det även för Davines, Dior, La Roche-Posay, Lancôme och L’Oréal Paris, som alla la beslag på två priser var. Under kvällen fick de 440 galagästerna se när de främsta skönhetsprodukterna som lanserats i Sverige under 2013 belönades. Galan arrangerades av branschorganisationen Kemisk-Tekniska Leverantörförbundet (KTF).

– Intresset för årets upplaga av Swedish Beauty & Cosmetics Awards var större än någonsin tidigare. Stämningen i den magiskt praktfulla festhallen var både mystisk och förväntansfull när de galaklädda gästerna anlände och minglade i sina vackra masker. De såg verkligen ut att njuta till fullo av kvällens alla överraskningar, säger Madelaine Edholm, ansvarig på KTF för Swedish Beauty & Cosmetics Awards.

Hårdare konkurrens

Årets gala, som är det sjunde i ordningen, slog rekord både i fråga om antal galagäster och i antal skönhetsprodukter. Inför galan har jurygrupperna bedömt hela 467 produkter i 33 olika produktkategorier. Hårdast konkurrens var det i den nya kategorin Årets Serum där 27 produkter slogs om att vinna. Längsta strået drog Nuxe med Nuxellence Jeunesse.

– Näst efter kategorin Serum var konkurrensen störst i inom Årets Ansiktsmakeup över 250 kronor, mycket tack vare alla nya BB- och CC-creams, samt i kategorin Årets Damdoft över 500 kronor, en prestigekategori som många strävar efter att vinna, säger Madelaine Edholm, ansvarig på KTF för Swedish Beauty & Cosmetics Awards.

Till vinnare i Årets Damdoft över 500 kronor utsågs Chloé med Roses de Chloé och i Årets Ansiktsmakeup över 250 kronor vann Lancôme med Teint Visionnaire Foundation.

Bilder på vinnarna finns på beautyawards.nu

Högupplösta bilder från galan och på produkterna kan beställas av christer.lidman@think-image.se

Nytt för i år

Genom samarbetet med Tidningen Kosmetik har Swedish Beauty & Cosmetics Awards breddats med fem nya personliga kategorier: Årets makeupartist, årets skönhetsbloggare, årets hårstylist, årets fransstylist och årets upplevelse i butik eller salong.

Galans priser delas i år ut i produktkategorierna: Damdoft, herrdoft, kroppsvård, ansiktshudvård, herrhudvård, ansiktsmakeup, mascara, ögonmakeup, läpprodukter, hygienprodukter, ekologiska och naturliga produkter, solprodukter, serum, hårschampo och balsam, stylingserie, hårvårdsprodukt, hårstylingprodukt och stylingverktyg.

Galans vinnare

Årets Ekologiska eller Naturliga Produkt

Kahina, Fez Body Serum

Motivering: ”Mystisk, spainspirerad unisexprodukt som ger sinnena en skjuts in i paradiset. En produkt som inte kompromissar eller ber om ursäkt men är ren som en nyvaken vårdag.”

Årets Mascara över 200 kr

Dior, Diorshow Iconic Overcurl

Motivering: ”Här får du proffsresultat redan vid första draget: Borsten bjuder på tekniken och gör att fransarna fjädrar ut, får fin volym och en ögonöppnande, hållbar böj.”

Årets Mascara under 200 kr

Artdeco, Angel Eyes Mascara

Motivering: ”Den välformade borsten fördelar doftfri mascarakräm från rot till franstopp, ger volym och separation och gör din blick intensiv och själfull – som en ängels.”

Årets Läpprodukt över 200 kr

Lancôme, Gloss in love

Motivering: ”Det sa helt enkelt ”klick” när vi förälskade oss i den smarta förpackningen och den mjuka konsistensen. Len och okladdig sitter färgen länge och ger läpparna en mjuk behaglig känsla med subtil lyster. En självklar passagerare i vår vardagsväska.”

Årets Läpprodukt under 200 kr

La Roche-Posay, Cicaplast Lips

Motivering: ”Fixar utan bekymmer svidande munsår och förkylningstorra läppar. Ett effektivt vårdande balsam som för sina få slantar ger oss mjuka pussmunnar året om. En vardagshjälte för såväl stora som små, herr som fru.”

Årets Damdoft under 500 kr

Emma S., Rue de Varenne

Motivering: ”En liten droppe av den här härligt varma doften är som att svepa in sig i en lyxigt creamvit kashmirfilt – en mix som förutom att den är så lätt att ta till sig får bäraren att känna sig lika snygg som en supermodell.”

Årets Damdoft över 500 kr

Chloé, Roses de Chloé

Motivering: ”Redan en modern klassiker som är ljuvligt skir och romantisk på flera plan - från de väldoftande rosnoterna till den underbara flaskan med vackert knuten rosett kring sin hals.”

Årets Hygienprodukt

The Body Shop, Honeymania Shower Gel

Motivering: ”En omskriven och ombloggad försäljningssuccé med en plånboksvänlig prislapp vars innehåll hämtar sin varma, blommiga doft från etiopisk vildhonung.”

Årets Ögonmakeup

Smashbox Cosmetics, Always Sharp Waterproof Kohl Liner

Motivering: ”MacGyver kunde inte ha gjort det bättre! Den här näst intill magiska självvässande pennan glider lätt på locken med imponerande formula och sätter ögonen i blickfånget på ett kick.”

Årets Herrdoft över 500 kr

Dior, Dior Homme Cologne

Motivering: ”Mindre är sannerligen mer i denna avskalade, klassiska cologne med modern twist. En sofistikerad flaska med en sval, solig citrusdoft som går hem hos alla.”

Årets Herrdoft under 500 kr

Yves Rocher, Ambre Noir

Motivering: ”Maskulin och modern som kombinerar kryddigt djup med snygg yta. Den här vinnaren är ett kap som doftar dyrt.”

Årets Serum

NUXE, Nuxellence Jeunesse

Motivering: ”Lyfter hudvårdsrutinen till toppnivå med sin silkeslena konsistens som snabbt tas upp av huden. Fungerar utmärkt under makeupen, slätar på sekunden ut trötthetslinjer och ger en frisk pärlemorskimrande hy. Smart förpackning utan kladd som gärna placeras front row på hyllan.”

Årets Ansiktshudvård under 200 kr

L’Oréal Paris, Nutri Gold Extraordinary Oil

Motivering: ”I en lyxig flaska gömmer sig denna välkomponerade och mjukt doftande cocktail av oljor som försvinner snabbt ner under ytan och lämnar en behaglig känsla av sammetslen hy.”

Årets Ansiktshudvård 200-400 kr

Peter Thomas Roth, Oilless Oil

Motivering: ”En produkt med multitalang som används av hela familjen från topp till tå. Den smarta funktionella pimpetten gör doseringen lekande lätt! Det här är det enda socker som vi gladeligen boostar huden med!”

Årets Ansiktshudvård 400-700 kr

Origins, Plantscription Youth-renewing face oil

Motivering: ”En bra förpackning och en bra konsistens ger en produkt som är tunn fast ändå lätt på något magiskt vis. Ska användas under kräm men fungerar lika bra på egen hand, och går dessutom utmärkt att sminka på. Det är omöjligt att inte tycka om den här icke-oljiga oljan som gör underverk med huden!”

Årets Ansiktshudvård över 700 kr

Sensai, Lift Remodelling Cream

Motivering: ”I den lyxigt tunga burken finns en lätt och silkeslen kräm som med rätt balans av aktiva ingredienser gör huden fastare, smidigare och ger ett äkta skönhetslyft.”

Årets Ansiktsmakeup under 250 kr

L’Oréal Paris, Nude Magic CC Creams

Motivering: ”Den lätta, luftiga och vitaminberikade krämen glider som silke över huden för att korrigera varje färgskiftning och ge en lyxlook till vardagspris. Magiskt!”

Årets Ansiktsmakeup över 250 kr

Lancôme, Teint Visionnaire Foundation

Motivering: ”Mer än makeup, mer än hudvård – en innovation som trots (eller tack vare?) sina uttalade anti-agingegenskaper fungerar på de flesta hudtyper. En semitäckande foundation som ger naturlig lyster och dessutom kommer med en present i locket! Här får du mycket för pengarna.”

Årets Herrprodukt

Biotherm, Total Perfector Cream

Motivering: ”En vårdande grabb-vänlig kräm som med sin återfuktande formula snabbt går in i huden och på så vis vinner poäng hos även den mest kräsne mannen. Ger en fräsch och maskulin doft och plockas gärna fram i gymmets omklädningsrum utan att kännas som för mycket.”

Årets Kroppsvård under 100 kr

La Roche-Posay, Cicaplast Balm B5

Motivering: ”En ny kultprodukt som numera alltid finns i handväskan. Lugnar och lindrar känslig och krävande hud hos stora och små.”

Årets Kroppsvård 100-200 kr

Neal’s Yard Remedies, Bee Lovely Hand Cream

Motivering: ”Allt vi vill ha av en riktigt bra handcrème, det hittar vi här. Från ett snyggt yttre som är perfekt i storlek och ett välgörande inre som doftar fräscht utan att ta överhanden till omtanken för de som levererar ingredienserna. Och så blir händerna ljuvligt mjuka och lena såklart!”

Årets Kroppsvård över 200 kr

Björk & Berries, White Forest Body Oil

Motivering: ”Den ljuvliga, lyxiga oljan piggar upp kropp och själ – och den smarta, snygga sprejflaskan pryder sin plats i badrummet.”

Årets Solprodukt

Sisley, Super Soin Autobronzant hydratant Corps

Motivering: ”Praktisk och väl genomarbetad produkt där producenten lyckats skapa en konsistens och doft som inga andra hittills. Lyxig, lättapplicerad och med överlägset resultat.”

Årets Stjärnskott

Clarisonic, Mia 2

Motivering: ”Med modern teknik har årets stjärnskott utvecklat våra rengöringsrutiner och gör krämer och serum så extra effektiva att varje användare vibrerar av lycka.”

Årets Schampo & Balsam – Frisör

Alterna, Caviar Repairx Instant Recovery Shampoo & Conditioner

Motivering: ”Näringsrika hår-reparatörer som tillsammans verkar på djupet för att laga skador på varje individuellt strå så trötta testar förvandlas till friskt, fylligt och lydigt hår.”

Årets Schampo & Balsam – Konsument

Björn Axén, Nourishing Shampoo & Conditioner for Coarse Hair

Motivering: ”Vinnaren har med kraftfulla oljor och salongserfarenhet skapat en produkt för en krävande hårtyp utan att ge tyngd. En sammanhållen duo som stärker, helar och ger håret ett riktigt lyft.”

Årets Hårvårdsprodukt – Frisör

Davines, OI/ALL IN ONE MILK

Motivering: ”Multiprodukt som ger både hår och själ en kick. Exotiska ingredienser tillsammans med beprövad vetenskap ger silkeslent hår som tål oöm behandling utan att rasa. Modern, tidlös och full av power.”

Årets Hårvårdsprodukt – Konsument

Björn Axén, Strengthening Primer for Fine Hair

Motivering: ”En undergörande cocktail av stärkande, återuppbyggande och volymgivande proteiner och algextrakt som gör att hopplöst tunt hår kan hålla stilen dag efter dag.”

Årets Hårstyling – Frisör

Kevin.Murphy, Shimmer.Shine

Motivering: ”En gyllene liten juvel vars viktlösa, vårdande innehåll smickrar alla hår genom att sprida en ljuvlig väldoft och megaglamourös skimrande glans.”

Årets Hårstyling – Konsument

SACHAJUAN, Dark Volume Powder

Motivering: ”Nyskapande unisexprodukt som känns lika självklar som överraskande. Resultatinriktad vinnare som håller vad den lovar och ger utväxten en match.”

Årets Stylingserie – Frisör

Davines, More Inside

Motivering: ”Det är omöjligt att inte charmas av en stylingserie där samma omsorg har ägnats åt innehåll som förpackning, och där varje produkt håller vad den lovar – och mer därtill.”

Årets Stylingserie – Konsument

Björn Axén, The Legacy 1963 “STYLE with CARE”

Motivering: ”Så bra med stylingprodukter som också vårdar och bygger upp varje strå från insidan och gör att du kan fixa frisyren med salongskänsla, framför din egen spegel.”

Årets Stylingverktyg

Björn Axén Tools, Magic Style Brush

Motivering: ”Enkel utan krusiduller skapar den här manicken magi på ett kick även för en nybörjare. Vad är en bal på slottet utan den här?”

Årets Skönhetsbloggare

Linda Hallberg

Motivering: ”Årets skönhetsbloggare har en stor passion, engagemang och kunnighet i det hon förmedlar. Bloggaren har bra koll på de senaste trenderna och uttrycker det genom vackra bilder och intresseväckande texter. Bloggen uppdateras flitigt med tips, produktrecensioner och inspirerar läsarna att våga testa nya spännande, läckra makeuper.”

Årets Fransstylist

Denise Hanwik, Salong Nail Shape by Sweden i Göteborg

Motivering: ”Vinnaren av Årets fransstylist är en tjej som brinner för sitt yrke. Med stolthet, passion och bästa teknik ger hon sina kunder fantastiska fransar. Vinnaren har därtill förmågan att få varje kund att känna sig trygg och speciell. Tillika har hon fokus på kundvård och arbetar med en enastående teknik som gör henne till en solklar vinnare.”

Årets Hårstylist

Jenny Karlsson, Salong MIKAs Koivisto/Karlsson, Stockholm

Motivering: ”Årets hårstylist uppvisar en imponerande kreativitet, teknisk skicklighet, bredd och driftighet och har utvecklats till en betydande inspiratör i branschen. Hon har skapat sig en stark position både i Sverige och internationellt och har under året jobbat med ledande hårstylister som Guido och modehus som Prada, Dior, Louis Vuitton och Marc Jacobs.”

Årets Makeupartist

Johanna Sylvan, LINKdetails

Motivering: ”Framför ett rent och snyggt makeupbord fixar hon den perfekta basen likväl som kreativt vackra och moderna looks. Hon är lyhörd inför kundens önskemål utan att förlora sin personliga touch. Denna talang i kombo med ödmjukhet och en härlig teamspirit gör henne till juryns självklara val.”

Årets Upplevelse

Nina Nilsdotter

Motivering: ”Hon har med sin spetskompetens, målmedvetenhet och höga servicekänsla skapat en framgångsrik salong av högsta kvalitet. Hon är nytänkande och brinner för att hjälpa sina kunder. Detta tillsammans med att hon gärna delar med sig av sina kunskaper till så väl kunder som kollegor gör henne till en vinnare.”

Skönhetsjuryn

Juryn som bedömer skönhetsprodukterna (kosmetik, hudvård och dofter) består i år av Eva Hedlund, inköpare för semiselektiv kosmetik på Åhléns, Linnea Öst, skönhetsredaktör på Tara och skönhetsreporter på Amelia, Diane Johnson, kategorichef, Kropp och skönhet på Apoteket, Alexanda Aronsson, makeupartist och hårstylist, Kicki Norman, chefredaktör på Daisy Beauty, Agneta Elmegård, skönhetsexpert på Aftonbladet och grundare av skönhetsredaktörerna.se, Johanna Post, försäljningschef på Parfymeri L, Jessica Blockström Hember, skönhetsredaktör på Femina, Linda Dahnberg, sortimentsansvarig för skönhet på NK Kosmetik och manlig depå, Hedvig von Mentzer, skönhetsjournalist och föredragshållare, Ewa Törnqvist, kategoriansvarig för hälsa & skönhet på ICA, Emma Nybom Johansson, skönhetsexpert och journalist, Josefin Klegard, kategorichef för ansikte, kroppsvård, hår, man och sol på Kronans Apotek, Erika Karlberg, inköpare doft på Kicks och Madelaine Edholm, projektansvarig på KTF/Swedish Beauty & Cosmetics Awards.

Hårvårdsjuryn

Juryn som bedömer hårvårdsprodukterna består i år av Christer Hertzberg Haddad, medlem av Central Committe för Intercoiffure Mondial Paris och president för Intercoiffure Sverige, Linnea Öst, skönhetsredaktör på Tara och skönhetsreporter på Amelia, Jörgen Edström, chefredaktör på tidningen Mirror och frisör, Jenny Guerrero, hårstylist och makeupartist, Staffan Westman, utbildningschef på Frisörföretagarna, Agneta Elmegård, skönhetsexpert på Aftonbladet, Alma Lundin, Årets Frisörelev 2013 och Madelaine Edholm, projektansvarig på KTF.

Jurygrupper för personkategorierna

Fem olika jurygrupper har utsett vinnarna i de nya personkategorierna.

Årets fransstylist: Chanette Brinkenstierna, vd för Luxurious Lashes, Kristina Norman, bloggare på Daisy Beauty – Beauty by K, Agneta Elmegård, skönhetsexpert på Aftonbladet och grundare till skönhetsredaktörerna.se samt Erica Martins, mediechef på Tidningen Kosmetik.

Årets upplevelse: Jessica S Kempe, chefredaktör på Tidningen Kosmetik, Elisabet Garcia Dahlbäck, livsstilsjournalist och skönhetsexpert på Expressen Min hälsa, Annica Joensuu, ordförande för SHR och Kicki Norman, chefredaktör på Daisy Beauty.

Årets makeupartist: Jessica S Kempe, chefredaktör på Tidningen Kosmetik, Shaul Moalem, rektor på Make up Institute, Emma Nybom, skönhetsexpert och journalist samt Madelaine Edholm, projektansvarig för Swedish Beauty & Cosmetics Awards.

Årets hårstylist: Gunilla Kempe, frilansjournalist, Maria Oldenstedt, internationell erkänd sessionstylist och makeupartist samt Ulrika Ek, chefredaktör på Tidningen Frisör.

Årets skönhetsbloggare: Linnea Öst, skönhetsredaktör på Tara och skönhetsreporter på Amelia, Erica Martins, mediechef på Tidningen Kosmetik, Susanne Najafi, vd för Unity Beauty Group, Madelaine Edholm, projektansvarig för Swedish Beauty & Cosmetics Awards.

Fakta om Swedish Beauty & Cosmetics Awards

Swedish Beauty & Cosmetics Awards är Sveriges största och mest prestigefyllda gala för skönhet och kosmetik. Det är Sveriges enda oberoende branschtävling för skönhet och hårvårdsprodukter, som uppmärksammar och belönar de produkter som utmärkte sig mest under året som gått. Juryn består av branschkunniga jurymedlemmar som alla arbetar inom skönhetsbranschen. Prisutdelningen arrangeras av KTF, Kemisk-Tekniska Leverantörförbundet.

Läs mer på Beautyawards Facebook-sida