Kosmetiska solskyddsmedel är säkra och viktiga komplement i det allmänna solskyddet

Kosmetiska solskyddsmedel är säkra och viktiga komplement i det allmänna solskyddet

Kosmetik- och hygienföretagen noterar studien i Journal of the American Medical Association (JAMA) där solskyddsmedel med fokus på fyra UV-filter använts i maximal dos.

Vi noterar även att svensk media refererar till studien, bland andra Svenska Dagbladet. KoHF menar därför att det är viktigt att informera om vad FDA och studien verkligen säger.

Den amerikanska ansvariga myndigheten (FDA) konstaterar att resultaten av studien inte ska tolkas som en rekommendation att avstå från att använda solskyddsmedel. KoHF och Läkemedelsverket är helt eniga i detta.

Solskyddsmedel i EU omfattas av strikt lagstiftning med tydliga säkerhetskrav, vilka också inkluderar krav om 100-faldig säkerhetsmarginal, och deras dokumenterat säkra användning är baserad på en solid mängd vetenskaplig forskning.

Kosmetik- och hygienföretagen presenterar vinnarna i Swedish Beauty Awards 2019!

Kosmetik- och hygienföretagen presenterar vinnarna i  Swedish Beauty Awards 2019!

Läs om vinnarna på Swedish Beauty Awards webbplats

Gårdagskvällen bjöd på en glittrande gala när branschorganisationen Kosmetik och Hygienföretagen (KoHF) för tolfte året i rad presenterade Swedish Beauty Awards (SBA) på Berns salonger och Chinateatern. SBA är kosmetikbranschens mest prestigefyllda tävling och stämningen var på topp när förra årets bästa produkter hyllades i 29 kategorier inom kosmetik och hårvård.

För första gången i SBA:s tolvåriga historia har ett särskilt pris, Årets Kosmetikexportör delats ut av KoHF i samarbete med Business Sweden. Priset tillägnas det svenska företag som har uppfyllt juryns urvalskriterier bäst, bland annat exportomsättning, resultat för de senaste tre åren, strategi kring hållbarhet och distribution.

Sveriges viktigaste tävling för skönhetsbranschen, Swedish Beauty Awards, delar i år ut pris till Årets Kosmetikexportör i samarbete med Business Sweden

Sveriges viktigaste tävling för skönhetsbranschen, Swedish Beauty Awards, delar i år ut pris till Årets Kosmetikexportör i samarbete med Business Sweden

Sveriges viktigaste tävling för skönhetsbranschen, Swedish Beauty Awards, delar i år ut pris till Årets Kosmetikexportör i samarbete med Business Sweden Under årets upplaga av Swedish Beauty Awards kommer KoHF för första gången att dela ut ett pris i kategorin Årets Kosmetikexportör, det vill säga det svenska företag som har lyckats bäst på skönhetsindustrins marknader utanför Sveriges gränser. Priset kommer att delas ut på galan den 10 april av Sveriges regerings och Utrikesdepartementets representant - utrikeshandelsminister Ann Linde.

Aktuell Hållbarhet Direkt rättar nyhet om kandidatlistan

Aktuell Hållbarhet Direkt rättar nyhet om kandidatlistan

Aktuell Hållbarhet Direkt rapporterade igår om nya ämnen till kandidatlistan hos ECHA. Dock skrev tidningen felaktigt att fyra UV-filter bland tolv ämnen totalt var UV-filter som används i solskyddskräm.

Kosmetik- och hygienföretagen informerade igår Aktuell Hållbarhet Direkt om felet, samt om villkoren för att använda UV-filter i kosmetiska produkter enligt säkerhetsrelaterade kraven i EU:s förordning om kosmetiska produkter.

Aktuell Hållbarhet Direkt har i dagens nyhetssammanfattning infört en rättelse

Swedish Beauty Awards presenterar 2019 års nomineringar i kategorierna Hår och Herr

Swedish Beauty Awards presenterar 2019 års nomineringar i kategorierna Hår och Herr

Efter fyra månaders omfattande juryarbete är nomineringarna för produkter i kategorierna Hår och Herr klara. Närmare 560 bidrag anmäldes i år till Swedish Beauty Awards fyra kategorier. Efter en grundlig anmälningsprocess med tillhörande regler och produktmotiveringar testar sedan de handplockade jurymedlemmarna produkterna noggrant och ger poäng efter följande parametrar; känsla och konsistens, om produkten lever upp till vad den lovar, design, förpackning, användarvänlighet, doft, innovation och nyskapande.

KoHF solfrukost: så här använder svenskar solskyddsmedel, trender om hudcancer

KoHF solfrukost: så här använder svenskar solskyddsmedel, trender om hudcancer

Branschföreningen Kosmetik- och hygienföretagen har även i år låtit opinions- och marknadsundersökningsföretaget Yougov ställa ett antal frågor till svenskar om vanor kring solskyddsmedel.

Doktor Maria Brolin, specialistläkare dermatologi, berättade om trender för svenskar om UV-inducerade hudsjukdomar. Först kan vi konstatera att hudcancerfallen fortsätter att öka i Sverige. Vi svenskar solar mer än andra nationaliteter och vi verkar tyvärr i detta avseende ha ett mer solbrunt skönhetsideal.

Information om mikroplaster - för journalister, konsumenter, återförsäljare och andra intresserade

Information om mikroplaster - för journalister, konsumenter, återförsäljare och andra intresserade

EU:s kemikaliemyndighet har den 30 januari, 2019 presenterat förslag om begränsningar av avsiktligt tillsatta mikroplaster. Notera att detta är ett förslag som ska remissas innan det eventuellt kan bli lagstiftning. Om lagstiftning antas framöver kommer den inte att utgå ifrån specifika ingredienser utan ifrån miljörelaterade egenskaper, därför kan inte branschen eller myndigheter gå ut med listor på ingredienser som påverkas.

Vi ser allvarligt på problemet med akvatiskt plastskräp och delar de övergripande målen för Europeiska unionen för att ta itu med denna utmaning. Vi representerar också ansvarsfulla branscher som har vidtagit åtgärder i den aktuella miljöfrågan.

Vi anser att varje föreslagen åtgärd för dessa mikroplaster måste ta hänsyn till aspekter som riskbedömning och försiktighet, proportionalitet, samstämmighet, effektivitet samt verkställbarhet.

Storsatsande itsperfect är Swedish Beauty Awards nya titelsponsor

Storsatsande itsperfect är Swedish Beauty Awards nya titelsponsor

Sveriges branschledande kassa- och bokningssystem för skönhetsbranschen, itsperfect, är ny titelsponsor för Swedish Beauty Awards 2019. Samtidigt presenteras en rad nyheter och uppdateringar i systemet som ska stärka salongernas erbjudande och underlätta för konsumenternas salongsbesök. I och med sammanslagningen med hitta.se blir man den största aktören på marknaden. 

Forskare menar att mikroplaster idag inte är något hot

Forskare menar att mikroplaster idag inte är något hot

SAPEA, som tillhandahåller EU-kommissionen med vetenskapligt underlag för beslutsfattande, menar att mikroplaster idag inte utgör något större hot mot miljön eller människor. SAPEA:s forskare säger dock att mikroplaster kan bli ett problem på lång sikt om vi inte riskhanterar dem. Inom området kosmetiska produkter har dock den europeiska industrin genom organet Cosmetics Europe en branschrekommendation om total utfasning av mikroplastkulor fram till 2020. Idag är den bedömda utfasningen för dessa över 97% sedan 2012.