Vårt hållbarhetsarbete

Hur arbetar vi med hållbarhet?

Vi vill framhålla FNs globala mål för Hållbar Utveckling enligt Agenda 2030.

Av 17 mål har vi identifierat 6 stycken som prioriterade för vår bransch.

Våra prioriterade mål

Mål 3: God hälsa och välbefinnande
Mål 8: Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Mål 12: Hållbar konsumtion och produktion
Mål 13: Bekämpa klimatförändringarna
Mål 15: Ekosystem och biologisk mångfald
Mål 17: Genomförande och partnerskap

För mer info se nedan;



Kunskap och seriositet

Lagstiftning för branschens produkter ställer höga krav.

KoHF främsta uppgift är att hålla medlemmarna informerade och uppdaterade om lagstiftning och forskning som syftar till att skydda människors hälsa och miljön.

Vi arbetar också för att motverka oseriösa aktörer på marknaden.

Hygien- och skönhetsprodukter hjälper till att främja god hälsa och välbefinnande hos människor.

Välgörenhetsprojektet Look Good Feel Better syftar till att främja välbefinnandet hos cancersjuka kvinnor.


Främja politik för nya arbetstillfällen och ökad företagsamhet

Som företrädare för en bransch med många små och medelstora företag arbetar KoHF för att dessa företag ska kunna fortsätta verka och utvecklas på den svenska marknaden.


Hållbar konsumtion och produktion

Europeiska kosmetikbranschens hållbarhetsrapport tar upp ett antal goda exempel hur företag arbetar för hållbarhet från design till avfall

Livscykel för en produkt

Livscykel för en produkt

Förpackningar fyller en viktig funktion att skydda produkten och göra den lätt att använda för konsumenten. Men det finns stor potential att minska det avfall som förpackningar ger upphov till.

Europeiska tvätt- och rengöringsbranschen har vägledning kring hur förpackningar bör utformas för att göra dem lättare att återvinna

Vi har också tagit initiativ för att öka användningen av återvunnen plastråvara och att förbättra återvinningsbarheten


Spara på energi och transporter

Tvätt och rengöringsmedelsbranschens ”Charter for Sustainable Cleaning” är ett omfattande projekt för att uppmuntra ”best practice” inom produktion, design och konsumtion.

Europeiska kosmetikbranschen har vägledning för hur man gör ”Product Environmental Footprint”. En gemensam LCA-analys av ett schampoo visade hur viktig användningsfasen är och att det är en viktig del att försöka påverka.


Samarbeten mellan företag och andra aktörer är en viktig del av att nå målen

KoHF skapar en plattform för företag i Sverige att inspireras att sätt upp egna mål för sin verksamhet och samverka för att uppnå dem.

Cosmetics Europe:s praktiska guider:

Tio steg till hållbarhet i kosmetikbranschen

God Hållbarhetsstandard i kosmetikbranschen


Läs mer om våra medlemmars hållbarhetsarbete på deras hemsidor och kontakta gärna KoHFs kansli om du har frågor om våra gemensamma projekt!

Hållbar Palmolja

Palmolja är en av kosmetik-, tvätt- och rengöringsbranschens viktigaste hållbarhetsfrågor.

Palmoljeodling är ofta förknippat med den omfattande miljöförstörelsen i Sydostasien. Men palmolja kräver mindre markyta, vatten, gödning och bekämpningsmedel att produceras än andra vegetabiliska oljor. Det kan därför vara ett bättre alternativ ut hållbarhetssynpunkt om framställningen görs på rätt sätt. Marknaden måste ställa krav och kontrollera att de efterlevs.

KoHF har under ett antal år arbetat med frågan om certifierad palmolja och genom ett samarbetsprojekt med andra branscher tagit fram praktiska verktyg som hjälper företag att beräkna hur mycket palmolja som finns i olika produkter och hur man gör för att driva frågan om hållbart producerad palmolja i sina leverantörsled och i sin inköpsorganisation.