Sveriges viktigaste tävling för skönhetsbranschen, Swedish Beauty Awards, delar i år ut pris till Årets Kosmetikexportör i samarbete med Business Sweden

Sveriges viktigaste tävling för skönhetsbranschen, Swedish Beauty Awards, delar i år ut pris till Årets Kosmetikexportör i samarbete med Business Sweden

Under årets upplaga av Swedish Beauty Awards kommer KoHF för första gången att dela ut ett pris i kategorin Årets Kosmetikexportör, det vill säga det svenska företag som har lyckats bäst på skönhetsindustrins marknader utanför Sveriges gränser. Priset kommer att delas ut på galan den 10 april av Sveriges regerings och Utrikesdepartementets representant - utrikeshandelsminister Ann Linde.

Sverige har länge haft en stark skönhetsexport och detta vill nu branschorganisationen KoHF uppmärksamma. Genom det nyinstiftade priset, som har tagits fram tillsammans med Business Sweden, vill man lyfta fram och hylla alla företag som gör det bra och i år kommer KoHF även att utse och prisa ett vinnande företag - Årets Kosmetikexportör.

Sverige har länge haft en stark skönhetsexport och detta vill nu branschorganisationen KoHF uppmärksamma. Genom det nyinstiftade priset, som har tagits fram tillsammans med Business Sweden, vill man lyfta fram och hylla alla företag som gör det bra och i år kommer KoHF även att utse och prisa ett vinnande företag - Årets Kosmetikexportör. ”Kosmetikbranschen riktigt sjuder av liv med företag i alla storlekar och svenska bolag blir allt bättre på att lyckas med exportsatsningar. Vi är väldigt stolta över att få vara en del i att dela ut detta pris och det är sannerligen en grannlaga uppgift att välja mellan alla framgångsrika företag” säger Olof Holmer, VD på KoHF.

Syftet är samtidigt att inspirera alla medlemmar i KoHF och andra verksamma aktörer inom skönhetsbranschen att våga se en marknad utanför Sverige. Samarbetet med Business Sweden är högst relevant då de arbetar för att hjälpa svenska företag att öka sin globala försäljning, vilket bland annat görs genom rådgivning och inspiration.

”Sverige har en stark skönhetsexport och vi vill inspirera alla verksamma aktörer inom skönhetsbranschen att våga se en marknad utanför Sverige. Det finns en stor potential för svenska varumärken på den internationella marknaden och svenska företag är kända för att vara innovativa, hållbara och hålla hög kvalitet”, säger Gabriella Danielsson, global affärsutvecklare på Business Sweden.

I juryn för priset Årets Kosmetikexportör sitter; Gabriella Danielsson från Business Sweden, Olivia Lindström från Breakit, Jonas Bergström från Scandinavian Man, journalisten Susanne Ljung samt Olof Holmer som är VD på KoHF.

Juryn har tittat på urvalskriterier som exportomsättning samt resultat för de senaste tre åren. De fyra företagen som blivit officiellt nominerade valdes ut genom en beslutsprocess där motiveringarna för hur man har lyckats med sin export och fått framgång på exportmarknaden har bedömts. Här har man tittat på kriterier som strategi kring hållbarhet, distribution, vad företagens USP är på exportmarknaden eller eventuellt övrigt som har bidragit till exportframgången.

De nominerade i kategorin Årets Kosmetikexportör 2019 är:

  • c/o Gerd Vi blir oerhört glada över nomineringen till Årets Kosmetikexportör. Det är med stolthet vi ser att vårt varumärke c/o Gerd växer internationellt. - Johan Wikström, VD, c/o Gerd

  • IDUN Minerals Vi är så klart både stolta och glada över att bli nominerade i denna nya kategori. Exporten är en utmaning då vi kommunicerar med så många olika människor, språk och kulturer. Samtidigt ska du ha ett intressant och skalbart koncept som tillför något nytt. Vi tror att det finns god potential i Swedish Beauty (S-Beauty) och ser gärna att fler svenska företag börjar exportera. - Göran Agardh, VD, IDUN Minerals

  • Maria Nila Det känns otroligt roligt att det är just 2019 som Maria Nila nomineras till årets kosmetikexportör. I och med den pågående lanseringen i Nordamerika tillsammans med Beauty Systems Group, som följs upp av lanseringar i flera stora skönhetsmarknader runt jorden, så är det just i år då Maria Nila går från att vara ett nordiskt varumärke i Europa till att på riktigt bli ett globalt varumärke. Med denna nominering tar vi ännu ett steg på vägen mot vår vision om att bli en världsledande aktör och förebild inom hållbar skönhet. - Henrik Widman, Head of Export, Maria Nila

  • Verso Skincare Versos ambition har sedan starten varit att ta plats på en internationell spelplan med effektiv, kliniskt testad hudvård i enkla och minimalistiskt designade förpackningar med ett tydligt skandinaviskt ursprung. Vi ville introducera ett nytt förhållningssätt till hudvård som uppmuntrar kunden att använda färre men effektivare produkter. I en värld där tid är en bristvara, valmöjligheterna oändliga och miljön kräver genomtänkta handlingar tror vi att ett hudvårdsmärke som erbjuder ”less is more” behövs mer än någonsin. - Lars Fredriksson, VD och grundare, Verso Skincare