Företaget Hairmail Oy döms för vilseledande marknadsföring och felmärkta produkter

Företaget Hairmail Oy döms för vilseledande marknadsföring och felmärkta produkter

I juni 2018 stämde KoHF* det finska bolaget Hairmail Oy som marknadsför frisörprodukter till frisörer i Sverige genom kataloger och hemsidan hairmail.net. Stämningen rörde felmärkta produkter och vilseledande marknadsföring. Nu har domen fallit och vunnit laga kraft i Patent- och marknadsdomstolen och KoHF vann på samtliga punkter.

 

Detta innebär domen mot Hairmail Oy

Det finska bolaget Hairmail Oy måste betala 1.000.000 kr i vite i det fall de upprepar de överträdelser de gjort i sin marknadsföring. Överträdelserna består enkelt förklarat av två delar:

1.       Försäljning av produkter som saknar korrekt varningstext rörande brandfara och eller annan fara samt avsaknad av svensk bruksanvisning när så är ett lagstiftat krav.

2.       21 stycken olika marknadsföringspåståenden som på olika sätt är vilseledande för de frisörer som är tänkta att vara Hairmail Oys och Hairmail.nets kunder, exempel på marknadsföringspåståenden som är vilseledande:

  • ”Taxfree”

  • ”Du betalar mindre skatt eftersom möblerna inte syns som egendom i den slutliga beskattningen”

  • ”förmånlig och helt riskfri leasingfinansiering”

  • ”Hairmail Ab är ett registrerat varumärke”

  • ”Hairmail Ab är momsregistrerad”

 

KoHFs mål – en väl fungerande marknad med säkra produkter

KoHF verkar för att frisörprodukter på marknaden ska vara säkra och korrekt märkta samt att vilseledande marknadsföring som kan medföra att frisörer deklarerar moms fel stävjas.

- Lagar och regler finns för konsumentsäkerhetens skull och vi kan aldrig acceptera att det tas genvägar där för att sänka kostnader eller av andra skäl, säger Olof Holmer VD på KoHF

- Det är glädjande att vi nu också har en dom rörande marknadsföring som riskerar att medföra  att frisörer inte momsdeklarerar korrekt. Vår förhoppning är att vi ska slippa se sådana överträdelser framöver, fortsätter han.

 

Branschföreningen Kosmetik- och hygienföretagen kommer fortsätta granskningen av marknaden och agera mot parter som inte sköter sig. Samtidigt är det viktigt att betona att den absoluta majoriteten av marknadens aktörer är fullt ut seriösa och det är branschföreningens mål att det ska fortsätta vara så.

Läs domen här

Föregående
Föregående

KoHF välkomnar nya medlemmar

Nästa
Nästa

Kosmetiska solskyddsmedel är säkra och viktiga komplement i det allmänna solskyddet