Nyheter från KoHF

Kosmetikaindustrins årliga konferens i Bryssel 11-12 juni: CEAC 2025 - nu kan du registrera dig
Årets tema är Staying Ahead. CEAC 2025 samlar branschexperter, beslutsfattare, företag och andra intressenter för att diskutera allmän, teknisk och regulatorisk utveckling.

Varmt välkomna 2 april – Swedish Beauty Awards – Köp din biljett NU!
Hela skönhetsbranschen samlas för en kväll fylld av glamour, inspiration och firande! Tillsammans hyllar vi de mest innovativa och älskade skönhetsprodukterna från det gångna året. Kvällen bjuder på prisutdelning, bubblande drycker, magisk underhållning och självklart en och annan överraskning.

Användning av logga snarlik Swedish Beauty Awards logga löst i samförstånd
Den 29 januari noterade KoHF att företaget Hudoteket använt en logga som var mycket snarlik Swedish Beauty Awards logga. Loggan är ett registrerat varumärke och detta påpekade KoHF för Hudoteket. Denna frågeställning har nu löst sig i samförstånd då de plockat bort loggan. KoHF ser därmed frågan som utagerad.

ISO publicerar Cosmetics Europes Double Plate Method som ny in vitro-standard för SPF-bestämning
Internationella Standardiseringsorganet, ISO, har nyligen publicerat standarden ISO 23675:2024, In vitro determination of sun protection factor (SPF). Bakom den nya testmetoden ligger Cosmetics Europes arbete, Double Plate Method (DPM).

Årets Kosmetikexportör på Swedish Beauty Awards 2025
För tredje gången tillsammans med Business Sweden utser vi på KoHF Årets Kosmetikexportör för att hylla fantastiska företag och varumärken som tagit sin resa långt över Sveriges gränser.


Swedish Beauty Awards – förtydligande kategori parfym
Swedish Beauty Awards förtydligar om kategorin Årets Damdoft

PÅMINNELSE – UTFÖRSÄLJNING BEAUTY GIVES BACK!
Nu har ni möjligheten att enkelt bidra och vi behöver er hjälp! Äntligen är det spikat – Årets sista utförsäljning till förmån för Look Good Feel Better! 11 dec på Näringslivets Hus, Stockholm.

Swedish Beauty Awards Update – 3 korta snabba
Exportpriset är återigen tillbaka i samarbete med Business Sweden
Årets gamechanger/eldsjäl/skönhetshjälte m.m.
Anmälning av produkter – tiden tickar och 6 december är sista anmälan för produkter till galan.

Look Good Feel Better välkomnar ny sponsor
Senaste tillskottet av företag som sponsrar Look Good Feel Better är Apoteket och det egna varumärket Apoliva. Vi välkomnar denna förstärkning från apotekssidan!

Swedish Beauty Awards 2025
Äntligen är anmälan öppen för årets upplaga av Swedish Beauty Awards 2025, den 19:de gången i ordningen!


Swedish Beauty Awards 2025 - nu drar det ihop sig!
14 oktober öppnar vi upp för anmälningar inför årets tävling.

KoHF vann mot Parfume Dreams i Europadomstolen
På hemsidan parfumedreams.se, som ägs av ett tyskt bolag, har man som konsument kunnat köpa kosmetik och hårprodukter direkt från Tyskland. Sidan är på svenska så det är uppenbart att den riktar sig till den svenska marknaden. Detta är i sig inte olagligt, EUs marknad är öppen för försäljning över landsgränserna. På perfumedreams.se fanns det dock även produkter som saknade viktig varningsmärkning och bruksanvisning på svenska, något man som leverantör och handlare i Sverige måste tillse att det finns.

Look Good Feel Better på Hud & kosmetik 2024
Den 5 och 6 september närvarade Look Good Feel Better på årets upplaga av Hud-och kosmetikmässan.
Väldigt fint att vara på plats för att prata och sprida medvetenhet om projektet, träffa många av våra befintliga sponsorer och partners samt nå ut till potentiellt nya sponsorer och inte minst volontärer.

Rapport från Look Good Feel Better volontär-träff
Lördagen 7 sept samlade vi 55 av våra ca 80 volontärer från hela landet för en heldag med information, inspiration och nätverkande.

Etanol, en vardagshjälte hotad av EU:s klåfingrighet
KoHF och KTF har låtit publicera en artikel i Nya Wermlands-tidningen (NWT) om att ett eventuellt kommande förbud mot etanol i kemisk-tekniska produkter, desinfektionsmedel och parfym skulle få katastrofala konsekvenser. handsprit, rengöringsmedel och parfym skulle bli olagliga.

The Advocate General of the European Court of Justice: -Cosmetics and Hair Care Products sold online within the EU must comply with the language requirements of the receiving country
That products sold within the EU must comply with EU regulations and directives on how the product should be labeled and in which language any warnings should be written may not come as a surprise, but for a long time there has been a lack of clarity about what applies when a company sells a product over the internet to a consumer in another EU country. The Advocate General of the European Court of Justice believes that it is the language requirements of the recipient country that apply.

Europadomstolens Generaladvokat: – Kosmetika och hårvårdsprodukter som säljs över nätet inom EU måste följa mottagarlandets språkkrav
Att produkter som säljs inom EU måste följa EUs förordningar och direktiv om hur produkten ska märkas och på vilket språk eventuella varningar ska skrivas kommer kanske inte som någon överraskning, men länge har det funnits en oklarhet vad som gäller när ett företag säljer en produkt över internet till en konsument i ett annat EU-land. Europadomstolens Generaladvokat menar i sitt uttalande att det är mottagarlandets språkkrav som gäller.

KoHF har ny ordförande
På KoHF:s årsmöte i maj beslutades, på valberedningens förslag, att Jens Augustson, Colgate-Palmolive ska ta över ordförandeklubban i KoHF. Ny vice ordförande är Anna Lundell från Sæther.