Avancerad hudvård inte avsedd för barn

Uppdaterad 2024-04-11

KoHF noterar inslag på vissa sociala medieplattformar om avancerad hudvård och barn. Inslagen riskerar att locka tonåringar och till och med barn till användning av produkter som inte är avsedda för dem.

KoHF är bekymrad över detta och menar att trenden inte bör uppmuntras.

Barn är inte avsedd målgrupp

Den som tillverkar anti-age-, eller avancerade hudvårdsprodukter utvecklar dessa för vuxna och deras behov. Produkterna är noggrant formulerade för att verka på den vuxna huden och den obligatoriska effektbevisningen för påståenden dokumenteras utifrån forskning på vuxen hud. Företagen skräddarsyr också marknadsföringen för de tilltänkta konsumenterna.

Strikt reglering av kosmetiska produkter

Tillverkning och försäljning av kosmetiska produkter i EU omfattas av strikta säkerhetsregler genom EU:s kosmetikaförordning. Reglerna utgår ifrån normala och rimligen förutsebara användningsförhållanden. Det är dock inte normal användning för ett barn att använda avancerad hudvård.

Fokus för ett barns hygien bör i stället vara hud- och hårtvätt samt tandborstning och inte minst att skydda huden från solens skadliga strålar.

Ansvarsfull reklam

Utöver de lagar som täcker kosmetiska produkters säkerhet, finns både regler och vägledning för ansvarsfull reklam och marknadskommunikation [1].

Det är viktigt att kosmetikaföretag, reklamorganisationer, ägare av sociala medier samt influencers är medvetna om sina juridiska skyldigheter och om reklamregler och tar sitt ansvar gentemot konsumenter, särskilt gentemot barn.

[1] Cosmetics Europe: Uppförandekod och vägledande principer om ansvarsfull reklam och marknadskommunikation

Läkemedelsverket informerar

Läkemedelsverket är ansvarig myndighet för kontroll av kosmetiska produkter. Här finner du myndighetens information: Har ditt barns hudvårdsrutiner gått till överdrift?