Nyheter från KoHF
Look Good Feel Better
Vi hade en fantastisk kick-off med våra volontärer i Näringslivets hus förra onsdagen.
Lagliga och tillförlitliga solskyddsmedel måste innehålla tillåtna UV-filter
KoHF uppmärksammar Aftonbladets och ett flertal andra tidningars artiklar med en intervju med hudläkaren och forskare på hudcancer vid Sahlgrenska sjukhuset, Julia Fougelberg. I intervjun avråder Fougelberg från naturliga oljor så som olivolja, kokosolja och hallonfröolja som alternativ till lagliga och tillförlitliga solskyddsmedel.
Läkemedelsverket ger råd om solande och solskyddsmedel
Ansvarig myndighet Läkemedelsverket har publicerat råd om solande och solskyddsmedel. Råd som KoHF skriver under på. KoHF vill mena att det råder konsensusuppfattning om hur man bör agera i solen för att vi i Sverige ska kunna bromsa den negativa utvecklingen av malignt melanom.
Solskyddsmedel en vinst för folkhälsan
En rapport från norska vetenskapskommittén för mat och miljö, VKM, konstaterar att användning av solskyddsmedel skyddar mot vissa former av hudcancer och är bra för befolkningen.
Business Sweden erbjuder programmet S-Beauty Partner Connect & Marketing Campaign in Asia
Beauty i Asien är enormt och det finns ett stort intresse för nya varumärken från Europa! Sverige särskiljer sig med en stark attraktionskraft och Clean Beauty och Beauty-Tech är växande segment både i online och off-line kanaler.
Look Good Feel Better - utförsäljning för fortsatt hjälp till kvinnor under cancerbehandling
Tack alla ni som bidrog med produkter till vår utförsäljning till förmån för Look Good Feel Better. Utförsäljningen var en stor succé - fantastiska produkter som gladde många köpare.
Swedish Beauty Awards - summering
Under kvällen delades 31 priser ut och toppades av Årets Kosmetikexportör som delades ut via länk av Anna Hallberg vår utrikeshandelsminister i samarbete med Business Sweden som delade ut det ärofyllda priset i form av delaktighet i deras Asienprogram.
Viktigt nu att alla kommunicerar sina nomineringar och vinster, tillsammans syns vi och stärker vinsten och varumärket. Genom tex pressmeddelanden, sociala medier, PR-utskick m.m.
KoHF uppdaterar rekommendation om våtservetter som inte innehåller plast
KoHF rekommenderar leverantörer av våta servetter som inte innehåller plast, att på förpackningar m.m. på lämpligt sätt informera konsumenten om att den använda servetten inte ska slängas i avloppet. Sådan information kan presenteras via erkända piktogram, t.ex. enligt EDANA code of practice, eller på annat sätt, t.ex. via egna piktogram eller text som anger lämplig hantering av använd servett.
Look Good Feel Better: utförsäljning till stöd för det humanitära projektet
Nu är det dags för en ny utförsäljning, i mitten av maj och då behöver vi produkter!
Swedish Beauty awards - fotografier
Tack till alla er som kom och gjorde kvällen så minnesvärd! Här finner ni massor av bilder från kvällen.
Kampanjen Kemismart - spekulativ konsumentinformation med skattebetalarnas pengar om kosmetiska produkter
KoHF menar, speciellt då våra gemensamma skattemedel används, att det är rimligare att informera om hur man som konsument bör hantera kosmetiska produkter säkert än att skapa oro om lagliga och dokumenterat säkra produkter.
Cosmetics Europe Annual Conference 2022, 15-16 juni - registrering öppen
Årets tema är "Facing Change". Cosmetics Europe Annual Conference CEAC 2022 samlar kosmetikaindustrins experter, beslutsfattare, företag och intressegrupper för att diskutera allmän, teknisk och regulatorisk utveckling
Swedish Beauty Awards 2022
Onsdag 6 april smäller det, som vi har längtat och lokalen är fylld till sista plats! Vi ser fram emot att hylla alla vinnare, äta god mat, mingla och överraskas!
Swedish Beauty Awards 2022 - inbjudan
Säkra din plats idag!
Först till kvarn, endast 300 biljetter totalt!
Swedish Beauty Awards – Nominerade Herr och Hår 2022
Så har juryn sagt sitt, efter månader av testande så är äntligen de nominerade produkterna här.
Swedish Beauty Awards, delar för andra året ut pris till Årets Kosmetikexportör i samarbete med Business Sweden
Sverige har en stark skönhetsexport – 7 miljarder kronor 2021 - som växte med nästan 30% (!) mot 2020. Syftet med priset är att inspirera medlemmar i KoHF och andra verksamma aktörer inom skönhetsbranschen att se en marknad utanför Sverige.
KoHF och TEKO bjuder in till digitalt morgon-webinar 10 mars
KoHF berättar om den senaste i raden användarenkäter om svenskars bruk av solskyddsmedel och vilka slutsatser man kan dra, Läkemedelsverket, ansvarig myndighet för kosmetiska produkter deltar. Branschföreningen TEKO kommer att prata om kläder och solskydd.
Fördjupningskurs 8, 9 och 11 mars om märkning och marknadsföring av kosmetiska produkter
På grund av hög efterfrågan om kunskap på detta område anordnar KoHF en fördjupningskurs i tre delar för dig som vill lära dig mer om de regulatoriska kraven kring märkning och marknadsföring av kosmetiska produkter och samt ta del av lärdomar från relevanta rättsfall i patent- och marknadsdomstolen.
Översiktskurs om tvätt- och rengöringsmedel
KTF Utbildning hälsar varmt välkommen till en fullmatad digital utbildning i sex delar om tvätt- och rengöringsmedel under perioden 15-31 mars 2022. Tvätt- och rengöringsmedel är en produktgrupp som är en naturlig del av allas vår vardag. Tvätt- och rengöringsmedel är allt ifrån traditionella tvätt- och sköljmedel till rengöringsmedel för sminkborstar och andra makeup verktyg.

