Nyheter från KoHF
Stöd Look Good Feel Better: utförsäljning torsdag 9 december i Garnisonen, Stockholm
Hudvård, hårvård, makeup och dofter etc - Utförsäljning till förmån för Look Good Feel Better som tillhandahåller kostnadsfria hudvård- och makeupkurser för cancersjuka kvinnor både digitalt och på 15 sjukhus.
Swedish Beauty Awards
Som nedräkningen till jultomtens ankomst och adventskalenderns självklara nedräkning inför jul, räknar vi nu ner till sista anmälningsdagen till Swedish Beauty Awards. 10 december är er sista chans!
Look Good Feel Better tackar för engagemang
Look Good Feel Better tackar för ert engagemang inför vår utförsäljning den 29 november. Vi är så tacksamma för alla som svarat och som skickat produkter. Nu hoppas vi på en fantastisk måndag.
Swedish Beauty Awards - Graaf Ledin PR agency inleder samarbete med Sveriges enda oberoende branschtävling för skönhets- och hårvårdsprodukter
Efter två digitala galor under pandemin ser vi verkligen fram emot att ses fysiskt och hylla alla företag i branschen. Företagen har slitit och det är många produkter som lanserats under denna tuffa tid. Så med en peppad medlemskrets som rustar för fest och mingel inför kommande gala 2022 inleder Swedish Beauty Awards ett nära samarbete med Graaf Ledin PR som tar över PR- och eventuppdraget för galan.
KoHF webinar 17 november: Konsumentverket om sitt arbete om miljörelaterad reklam
Konsumentverket kommer att berätta om hur myndigheten arbetar med marknadens aktörer kring miljörelaterade budskap i reklam och marknadskommunikation.
Detta är det andra av två webinar från branschföreningen KoHF om kosmetiska produkter och ansvarsfull reklam och marknadsföring.
KoHF-webinar 26 oktober: Kosmetiska produkter - ansvarsfull reklam och marknadskommunikation
Nu har branschen uppdaterat sin uppförandekod för ansvarsfull marknadsföring. Om detta vill KoHF gärna berätta mer. Webinaret fokuserar på områdena miljöpåståenden, influencer-marknadsföring och marknadskommunikation till sårbara grupper. Reklamombudsmannen, Sveriges Annonsörer och KoHF är talare.
KoHF välkomnar nya medlemmar
KoHF:s styrelse antog 1 oktober följande nya medlemmar:
Sektionen för leverantörer av kosmetiska produkter till frisörer: I am by Swedish Hair Care
Swedish Beauty Awards 2022
Som vi har längtat! Äntligen är det dags för inlämning av årets produkter till Swedish Beauty Awards 2022. Förra året var speciellt men i år hoppas vi på en fysisk gala där vi kan ses och hylla de bästa produkterna ni lanserat under året och mingla med varandra.
Kosmetikbranschens uppförandekod och vägledande principer om ansvarsfull reklam och marknadskommunikation
Den uppdaterade uppförandekoden innehåller nya och högaktuella avsnitt som adresserar framväxten av den digitala miljön: influencer-marknadsföring, reklam riktad mot känsliga grupper så som barn och tonåringar, samt ansvar när det gäller att marknadsföra miljöfördelar hos produkter
Djurfria försöksmetoder - den enda vägen framåt för EU
Införandet av ett fullständigt förbud mot djurförsök för kosmetika produkter var en avgörande milstolpe för djurskyddet. Kosmetikbranschen vill förtydliga sitt fulla stöd för det totalförbud mot djurförsök som det definieras genom EU:s förordning om kosmetiska produkter. Kosmetikbranschen värdesätter samtidigt alla initiativ som syftar till att främja fler djurfria försöksmetoder.
Swedish Beauty Awards 2022 – jury sökes!
Vi vet att det kommer bli en del justeringar i juryn inför nästa år och ber er därför maila Madelaine på Madelaine.nordstrand@ktf.se med nya kreativa förslag på jurymedlemmar.
Look Good Feel Better - digitala kurser i höst
Nu börjar vi med våra digitala kurser igen på de flesta av de sjukhus där vi finns. Hemsidan är uppdaterad och förhoppningsvis kommer vi att ha kurser på ytterligare sjukhus.
Översiktskurs om kosmetiska produkter - Lagstiftning, marknadsföring, miljö & hälsa
Produkter på marknaden ska vara dokumenterat säkra för människors hälsa, märkas enligt kosmetikaförordningen och marknadsföras vederhäftigt. Regelverken kring kosmetiska produkter ställer höga krav på kompetens hos alla inblandade aktörer. KTF Utbildning anordnar en digital seminarieserie om kosmetika i sex delar för dig som vill få en översiktlig orientering i dagens och morgondagens krav gällande kosmetiska produkter.
Desinfektionsmedel omfattas av många lagkrav - KemIs tillsyn visar på brister
Kemikalieinspektionen har tillsynat desinfektionsmedel och upptäckt vissa brister i märkning, innehåll och anmälan till produktregistret. KoHF välkomnar tillsyn på området eftersom det är viktigt att de produkter som sätts på marknaden uppfyller alla regler och förordningar. Under pandemin har KoHF lagt extra fokus på att stödja sina medlemsföretag gällande de lagkrav som finns så att de kan sätta säkra och effektiva produkter på marknaden.
KoHF informerar om säkra solskyddsmedel
Tillverkare av solskyddsmedel och andra kosmetiska produkter ska leva upp till EU:s krav om tillverkning, innehåll och märkning m.m. med målet att produkterna ska vara dokumenterat säkra vid normal användning.
KoHF bekymras över att säkra solskyddsmedel ifrågasätts på oklara grunder. Det är olyckligt om människor skräms till att inte skydda sig mot solens skadliga UV-strålar, och detta speciellt då svenskar är några av de som drabbas mest frekvent av hudcancer.
2020 en milstolpe för SISPO - omställningen till certifierad palmolja går framåt
SISPO, Swedish Initiative for Sustainable Palm Oil in Cosmetics and Detergents är ett svenskt initiativ som syftar till att öka användningen av ansvarsfullt producerad och certifierad palmolja och palmkärnolja, uppnå bättre spårbarhet i råvaruledet och öka efterfrågan på ansvarsfullt producerad palmolja. Initiativet har nu nått en milstolpe där det primära målet har uppfyllts av majoriteten av medlemsföretagen.
KoHF värdesätter Läkemedelsverkets tillsyn av de för folkhälsan viktiga solskyddsprodukterna
Solskyddsmedel är viktiga komplement till kläder, hatt och rätt beteende. Det är centralt att solskyddsmedel lever upp till krav om solskydd och märkning, utöver grundläggande krav om säkerhet och tillverkning. KoHF ser positivt på att Sverige har en tillsynsmyndighet som betraktar solskyddsmedel som viktiga för folkhälsan och därför utövar regelbunden tillsyn över dem.
KoHF välkomnar nya medlemmar
KoHF:s styrelse antog 18 maj Primabas AB och Parfym Sverige AB som medlemmar i föreningen.
Solskyddsmedel är säkra och är ett viktigt komplement för folkhälsan
Kosmetiska produkter som lever upp till de högt ställda kraven i EU-regelverken är säkra att använda. KoHF beklagar om vissa mediekanaler nu feltolkar Råd & Röns artikel från tidigare i vår.
KoHF råder fortsatt människor att undvika att vara i solen under de intensiva soltimmarna, att fortsatt skydda sig med kläder när man är ute i solen, samt att komplettera skyddet med solskyddsmedel.

