Nyheter från KoHF

Till Sveriges kommuners tillsynspersonal: inga krav på säkerhetsdatablad för frisörer - kosmetiska produkter undantagna i kemikalielagstiftningen
Guest User Guest User

Till Sveriges kommuners tillsynspersonal: inga krav på säkerhetsdatablad för frisörer - kosmetiska produkter undantagna i kemikalielagstiftningen

KoHF hjälper ofta oroliga, eller intresserade frisörer med frågor som rör underlag om säker hantering av kosmetiska frisörprodukter. Den vanligaste frågan är om säkerhetsdatablad - svaret är nu som tidigare att säkerhetsdatablad inte behöver lämnas för kosmetiska produkter som hanteras yrkesmässigt.

Läs mer
Projektledare Look Good Feel Better 40 %
Guest User Guest User

Projektledare Look Good Feel Better 40 %

Är du: Stresstålig, stark, ett administrativt geni, har ett stort hjärta, skinn på näsan, handlingskraftig, lösningsorienterad, street smart och van att ha många bollar i luften?

Läs mer
Riskkommunikation om kemi för viktig för att bli till klick-beten
Guest User Guest User

Riskkommunikation om kemi för viktig för att bli till klick-beten

All förmedling av information om inneboende egenskaper eller risker med kemikalier bör ske med beaktande av hur mycket läsarna kan förväntas förstå. För att sådan information ska vara meningsfull bör den inte presenteras separat utan sättas i rätt sammanhang. Det bör självklart även lämnas information om nivåerna av orsakssamband och allvarlighetsgraden.

Läs mer
Kosmetik- och hygienföretagen: Slopa skadliga EU-förbuden mot kosmetik
Guest User Guest User

Kosmetik- och hygienföretagen: Slopa skadliga EU-förbuden mot kosmetik

Personliga hygien- och kosmetikprodukter är viktiga för hälsa och välbefinnande, men inom något år riskerar butiks- och apotekshyllor att gapa tomma när upp till 70 procent av alla parfymer, tvålar, tandkrämer och solskydd kan komma att förbjudas. Regeringen bör snarast agera för ett mer balanserat förslag till ny kosmetikaförordning inom EU.

Läs mer
Översiktskurs om tvätt- och rengöringsmedel - digital - återkommer om nytt datum
Utbildning, Tvättmedel, Lagstiftning Anna Melvås Utbildning, Tvättmedel, Lagstiftning Anna Melvås

Översiktskurs om tvätt- och rengöringsmedel - digital - återkommer om nytt datum

Kursen behöver tyvärr skjutas upp. KoHF anordnar en digital översiktskurs i fyra delar för dig som vill få en översiktlig orientering om specifika regler för tvätt- och rengöringsmedel. Kursen hålls av KTF Utbildning i samarbete med övriga systerföreningar på kansliet.

Läs mer
Look Good Feel Better: det kom ett tack efter genomförd kurs
Guest User Guest User

Look Good Feel Better: det kom ett tack efter genomförd kurs

Jag måste bara skriva till er och tacka för en fantastisk fin, rolig, känslosam och lärorik sminkkurs idag. Stort tack Diana för ditt otroliga engagemang och fina mottagande. Allt kändes så naturligt och trevligt och timmarna bara flöt iväg. 

Läs mer
INCI-listan: en källa till återkommande missuppfattningar om kosmetiska produkter
Guest User Guest User

INCI-listan: en källa till återkommande missuppfattningar om kosmetiska produkter

Listan över ingredienser som enligt lag måste finnas i ingredienslistan för en kosmetisk produkt ger ibland upphov till fantasifulla tolkningar och missförstånd. Den ses ibland som komplext nonsens som är otillgängligt för konsumenter. Den tillskrivs värden, egenskaper och informativ betydelse som den inte har. Kort sagt, den förväntas att tillhandahålla något den inte kan. Människor tenderar att dra slutsatser genom okunskap, så låt KoHF klargöra situationen.

Läs mer
Swedish Beauty Awards 2023
Guest User Guest User

Swedish Beauty Awards 2023

Juryn är på plats och peppade till max och hemsidan och anmälan för Swedish Beauty Awards 2023 är officiellt tjuvöppnad! EUFORI!

Läs mer
Kosmetiska produkter - centrala i människors vardag
Guest User Guest User

Kosmetiska produkter - centrala i människors vardag

Kosmetikaindustrin har uppdaterat sin rapport Consumer Insights för att förstå hur europeiska konsumenter associerar till kosmetiska produkter och deras inverkan på sådana aspekter av livet som välbefinnande, självkänsla, livskvalitet och sociala interaktioner. Resultatet visar hur högt dessa produkter värderades av konsumenter och hur de bidrar till att förbättra vardagen för de flesta EU-medborgare.

Läs mer