Nyheter från KoHF
De nya denatureringskraven behöver förtydligas – Folkhälsomyndigheten har kontaktats
De nya föreskrifterna från Folkhälsomyndigheten gällande lättnader i denatureringskraven för desinfektionsmedel är positiva för branschen, men vi noterar att det behöver förtydligas hur man tolkar vissa skrivningar. Det är framför allt skrivningen om hur man kombinerar olika denatureringsämnen som behöver klargöras.
Tillgången på desinfektionsmedel kan ökas ytterligare - under vissa förutsättningar
Flera företag har, vid en omfattande inventering vi gjort bland våra medlemsföretag, redovisat möjligheter och vilja att öka produktionen ytterligare och många fler skulle ha möjlighet att ställa om för att producera efterfrågade produkter och på så sätt tillgodose behoven i vård och omsorg. Förutsättningen nu närmast är att få klarhet i upphandlingsorganisationen och koordineringen av produkter i relation till behoven.
Desinfektionsmedel - Folkhälsomyndigheten lättar på denatureringskraven
Folkhälsomyndigheten har fattat beslut om ändringar i föreskrifterna gällande denaturering och teknisk sprit. Ändringarna kommer att publiceras på deras hemsida inom kort, men ni kan redan nu ta del av de beslutade ändringarna här nedan.
Inställd! Cosmetics Europe Annual Conference 10-11 June 2020
Den europeiska branschen för kosmetiska produkter skulle ha samlats 10-11 juni, 2020 i Bryssel för den årligen återkommande kosmetikkonferensen. Konferensen är nu inställd på grund av läget.
Skatteverket prioriterar tillståndsansökningar för att vi ska få mer handsprit!
Företag som the Absolut Company och SEKAB har beslutat skänka etanol till företag som tillverkar handsprit/desinfektionsmedel för att vi snabbt ska kunna få upp volymen.
Kemikalieinspektionen lättar på reglerna för desinfektionsmedel - men fler ändringar behövs
Ett mycket glädjande besked kom idag, 20 mars, från Kemikalieinspektionen om att de lättar på reglerna för desinfektionsmedel med anledning av situationen gällande Corona/Covid-19. Vi menar att fler ändringar behövs i regelverken, och det är bråttom.
Coronakrisen: Säljer ni till sjukvården? Nya riktlinjer från Regeringen
Socialstyrelsen är nu ansvarig myndighet för att tillse att sjukvården är rustad med material inför ökad smittspridning. Ni når dem på krisledning.utrustning@socialstyrelsen.se om ni vill hjälpa till med produkter eller materiel.
Mjällmedlet Zinc Pyrithione säkert
EU:s oberoende vetenskapliga organ presenterar nu slutlig hållning om mjällmedlet Zinc Pyrithione: säkert upp till 1 %.
Coronavirus – desinfektionsmedel och rengöringsmedel
Branschen följer noga utvecklingen av Corona-viruset och de råd som Folkhälsomyndigheten ger. En viktig aspekt i möjligheten att stävja utbrotten är god tillgång på de rengöringsprodukter och desinfektionsmedel som branschen tillhandahåller.
KoHF om PFAS
KoHF får i dagarna frågor om PFAS. Vi bedömer att detta inte beror på den formella regulatoriska processen utan på krav som ställs business-to-business i anslutning till kampanjer från NGO:s. Läs om KoHF:s hållning.
AISE Charter for Sustainable Cleaning 2020+
Den 12 februari hölls ett symposium för att fira de första produkterna på marknaden som uppfyller de nya kraven för branschens tvätt- och rengöringsprodukter, AISE Charter 2020+.
KoHF välkomnar nya medlemmar
KoHF:s styrelse beslutade vid mötet 14 februari att välkomna sex företag som nya medlemmar i KoHF
KoHF frukostseminarium om solvård 6 februari
Läkemedelsverket inledde med att berätta om regelverken om kosmetiska produkter: EU:s kosmetikaförordning om krav för tillverkning, innehåll och märkning samt EU:s förordning om krav för påståenden om dessa produkter. Kosmetik- och hygienföretagen presenterade årets enkätundersökning om solvanor.
KoHF om "Toxic beauty" som sänds via TV4
KoHF välkomnar en kritisk hållning, men då gärna att denna utgår ifrån kunskap i naturvetenskap och juridiska villkor. Kosmetiska produkter som marknadsförs inom EU ska vara dokumenterat säkra. Detta är alltså mer eller mindre motsatsen till ordet "toxic" i programrubriken.
KoHF reagerar på artikel i Aftonbladet
Aftonbladet presenterade 16 januari i sin nättidning artikeln Så undviker du tveksamma skönhetsprodukter.
Kosmetiska produkter, oavsett innehåll och ingrediensers ursprung, ska vara dokumenterat säkra för att få finnas på EU:s marknad. Säkerheten är tillverkarens yttersta ansvar och säkerhetsdokumentationen är tillgänglig för kontrollmyndigheterna vid antydan om hälsoproblematik.
KoHF frukostseminarium om solvård 6 februari
KoHF via KTF Utbildning hälsar välkommen till ett frukostseminarium om solskyddsprodukter och solvanor: Kan man lita på solskyddsprodukter?, Hur använder svenskar solskyddsprodukter?
Tid & Plats: Sturegatan 15 (T-bana Stadion), torsdagen den 6 februari 2020 kl. 08.30-10.00
Företaget Dagsmeja döms för vilseledande marknadsföring rörande varumärket ”Attitude”
Som en del i arbetet att säkerställa konsumentskydd och rättvis konkurrens på marknaden stämde KoHF sommaren 2018 företaget Dagsmeja för otillbörliga hälso- och miljöpåståenden i marknadsföringen av den importerade produktserien ”Attitude”. Dagsmeja har nu fällts på samtliga 59 punkter, dessa gäller vilseledande marknadsföringspåståenden, symboler och bilder samt även felaktig märkning.
Läkemedelsverket: "Kosmetikaköp på nätet kräver vaksamhet"
EU-reglerna för kosmetika är till för att användaren inte ska drabbas av till exempel allergiska reaktioner eller utsättas för hälsopåverkande kemikalier.
Det finns en rad regler för kosmetiska produkter som alla syftar till att skydda konsumenten, säger Josefin Liljeteg, chef för Kosmetikatillsynen på Läkemedelsverket. Konsumenten bör dock vara vaksam vid köp av kosmetika, både från fysiska butiker och på webben. Webbshopar kan erbjuda varor från andra marknader och ibland uppfylls inte EU-kraven för innehåll, märkning och tillverkning.
Läkemedelsverkets tips vid köp online: kontrollera att innehållsförteckning, eventuella instruktioner, samt tillverkarens uppgifter finns. Var extra uppmärksam om produkten har vidlyftiga påståenden. Kontrollera hållbarhetsmärkningen, och slutligen, är produkten orimligt billig?
KoHF rekommendation om instruktioner för hantering av använda tvätt- och våtservetter
Kosmetik- och hygienföretagens (KoHF) styrelse antog tidigare i år rekommendationer om förpackningsmärkning av våt-, och tvättservetter av engångstyp, relaterade till KoHF:s branscher, i syfte att ge användaren lättillgänglig information för att undvika att våt-, och tvättservetter av engångstyp hamnar i miljön, eller ställer till med problem i avloppssystemen.
En branschorganisation som genererar trygghet och vägleder medlemmar inom kosmetik- och hygienindustrin
Med internationella lagar och avancerade regleringar är branschorganisationens närvaro väsentlig för förståelse och agerande. Kosmetik- och hygienföretagen (KoHF) är högst delaktiga i branschens utveckling. Genom proaktivt arbete och hög närvaro verkar KoHF för en trygg industri.

