Nyheter från KoHF
EU-kommissionens klåfingrighet riskerar ökad hudcancer
Över stora delar av södra Europa skiner solen fortfarande starkt. Men nu hotas majoriteten av solskyddsprodukterna på marknaden av ett förslag från EU-kommissionen.
Hudcancer ökar — men solskyddsmedel hotas
Ny statistik visar att antalet fall av hudcancer har ökat kraftigt på 10 år i delar av landet. Samtidigt förbereder EU nya regler som innebär att de flesta solskyddsmedel kommer att försvinna från butikshyllorna.
Solskyddsmedel säkra och bra komplement i det totala solskyddet
Solskyddsmedel är kosmetiska produkter och ska vara dokumenterat säkra enligt kraven i en egen EU-förordning samt ge den effekt produkterna hävdar. KoHF menar att vi bör samverka för att sprida information om det centrala budskapet i denna folkhälsofråga: vikten av att skydda sig mot solskador. Kläder, hatt, solglasögon ska vara det primära skyddet och bör kompletteras med solskyddsmedel på oskyddade hudytor.
Look Good Feel Better – Frida ersätter Anneli
From 1 juni kommer Frida Söderström ta över Anneli Håkanssons roll som projektledare för LGFB. Frida kommer närmast från en eventbyrå och har jobbat som volontär för LGFB och har många år inom branschen bakom sig.
Miljömålet Säker strålmiljö nära att uppnås – men hudcancerfallen fortsätter öka
Sverige är nära att nå målet om en säker strålmiljö för människor och natur. Men inom ett av områdena går utvecklingen åt fel håll – antalet fall av hudcancer fortsätter att öka i landet.
KoHF välkomnar nya medlemmar
KoHF styrelse samlades 23 maj. Vid mötet antogs följande nya medlemmar.
Nya EU-regler för att minska avskogning
Köper ditt företag produkter av palmolja, soja, kakao eller kaffe? Då bör du ha koll på EU:s förordning mot avskogning. Syftet är att förhindra att handel av några utvalda produkter bidrar till avskogning eller utarmning av skogar. Det är företag som handlar med berörda produkter till och från EU men också inom EU som omfattas av kraven som bland annat inkluderar due-diligence intyg och spårbarhet.
Utbildning i konkurrensrätt den 8 juni
Den 8 juni anordnar kansliet ett webinar om konkurrensrätt B2B. Webinaret är mellan 09.00-10.00 över teams och riktar sig till KAM, säljare, inköpare och andra som förhandlar B2B. Webinaret är kostnadsfritt och är endast för medlemmar i någon av branschföreningarna under KTF.
KoHF tar fram vägledning om säkerhetsrapporten för kosmetiska produkter (CPSR)
Det är ett obligatoriskt krav i EU:s omfattande regelverk för kosmetiska produkter att för varje produkt som marknadsförs på den gemensamma marknaden internt dokumentera och vid behov för ansvariga myndigheter tillgängliggöra Produktinformationsdokument inklusive säkerhetsrapporter för kosmetiska produkter (CPSR).
Look Good Feel Better:s vårliga utförsäljning 10 maj Näringslivets Hus i Stockholm
Har ni produkter som ni vill skänka: hår, hud, hygien, makeup, tvätt och rengöring – hör av er till Anneli Håkansson, KoHF. Pengar vi får in går direkt till Look Good Feel Betters arbete med hudvård- och makeupkurser för cancersjuka kvinnor runt om i Sverige.
Läkemedelsverket har uppdaterat sin sida Tillverka, importera och sälja kosmetika
Läkemedelsverket har uppdaterat sin sida om dessa centrala aspekter av kosmetiska produkter. KoHF får ofta frågor om just detta och är tacksamt för att myndigheten vägleder för ökad förståelse om vilka omfattande krav som åligger den som vill erbjuda kosmetiska produkter till försäljning i Sverige (och i EU).
Titandioxid bedömt som säkert i tandkräm
KoHF noterar en artikel i konsumenttidningen Råd & Rön i vilken frågan om regleringen av titandioxid i livsmedel kontra kosmetiska produkter, här barntandkrämer, debatteras. Livsmedelsverket och Läkemedelsverket är också intervjuade i artikeln. Livsmedelsverket konstaterar att EU-livsmedelsmyndigheten EFSA inte har kunnat styrka säkerheten för ämnet då det används i livsmedel, medan Läkemedelsverket påtalar att titandioxid i kosmetiska produkter däremot är bedömt som säkert mot tydliga villkor, av EU-kommissionens expertkommitté.
Swedish Beauty Awards - Vinnare 2023
Swedish Beauty Awards-galan anordnades 20 april för sextonde året i rad för att presentera de vinnande skönhetsprodukterna i 31 olika kategorier. Galan arrangeras för att uppmärksamma och belöna årets bästa produkter som lanserats under 2022. Vinnarna utsågs av kvalificerade jurymedlemmar som alla har anknytning till skönhetsbranschen.
Swedish Beauty awards - information om galan 20 april
Så äntligen var det dags, som vi har längtat! På torsdag ses vi äntligen och får mingla, hylla nominerade och vinnande produkter och äta och dricka riktigt gott. Inga fysiska biljetter behövs utan ni prickas av i dörren.
Swedish Beauty Awards - Den lilla svarta – klädkod – kul fakta
Den lilla svarta, ibland förkortad DLS (franska Petite robe noire; engelska Little black dress, LBD) är en svart, kort (ofta knappt knäkort) klänning som i regel kännetecknas av elegans. Den används vid festliga tillfällen eller andra tillfällen då vårdad klädsel är önskvärd.
Hair Talks-podden träffar Look Good Feel Better
Nu kan du lyssna på Frisörföretagarnas Hairtalks-podd där vi berättar om Look Good Feel Better. Linnea Wallin samtalar med Madelaine Nordstrand, Anneli Håkansson och vår volontär Pia Torndal. Vi berättar om verksamheten och vad frisörer kan göra för att hjälpa kvinnor med cancer.
Swedish Beauty Awards 2023 - biljetter till galan 20 april
All info finner ni på hemsidan. Max 6 biljetter per företag. Först till kvarn!
Look Good Feel Better i podden Hairtalks
Lyssna på frisörpodden Hairtalks den 23 mars där Linnea Wallin samtalar med Madelaine Nordstrand, Anneli Håkansson och Pia Torndal om Look Good Feel Better. Vi pratar om vad frisörer kan göra för att hjälpa kvinnor med cancer.
Svenska folkets solvanor 2018-2022
Kosmetik- och hygienföretagen (KoHF) har under fem års tid bett YouGov Sveriges Internetpanel att ställa frågor till drygt 1000 slumpmässigt utvalda svenska medborgare per enkättillfälle om deras solvanor och om användning av solskyddsmedel.

